Header Ads

Ramai Yang Tidak Tahu !! Dengan Daun Ini.. Kanser, Tumor, Batuk, Demam Hingga Luka Boleh Di Ubati !!



Daun thyme adalah satu di antara rempah yang dapat dipakai sebagai hiasan atau bahkan juga pemberi rasa serta aroma khas pada makanan. Thyme nyatanya juga memberi khasiat kesihatan pada tubuh.

Sekarang ini thyme ada banyak dipakai oleh beberapa orang terlebih sebagai minuman teh. Tanaman yang jumlah spes! Esnya meraih 350 spesies, ini bila di buat teh, bakal menolong pencernaan serta menangani gejala demam.


Diluar itu thyme juga sering dipakai untuk hidangan di Eropah, seperti di Portugis, Lubnan, Turki, Sepanyol, juga di Caribbean serta Timur Tengah. Aroma thyme begitu pas untuk rempah daging panggang, ungkep serta sup. Thyme juga sering dipakai dalam rumusan ‘bouquet of garni’ digabung dengan bawang, lobak merah, daun bawang, serta pasli.

Pada jaman modernn ini, beberapa orang yang menjerang thyme seperti minuman teh. Teh ini bahkan juga sering jadikan untuk rawatan beberapa penyakit.

Serbuk thyme dalam cawan air mendidih yang dilewatkan 10 minit lalu diminum 3-4 kali sehari iaitu resipi untuk merawat batuk. Teh thyme digabung dengan madu untuk memberi kesan yang lebih bagus.

Bahkan juga ada yang memakai juice thyme yang ditambah sedikit cuka untuk rawatan kanser serta tumor. Thyme memanglah mengandungi minyak es3nsi4l thymol. Timol, asam ursolat serta rosmarinic iaitu terpen yang mempunyai karakter anti-kanser.

Minyak ese “nsi4l dalam thyme juga mengandungi sebatian penambahan, seperti p-simena, myrcene, borneol serta linalool. Timol iaitu bahan aktif utama dalam ubat kumur seperti Listerine. Bahkan juga sebelumnya antibiotik moden di buat, minyak thyme dipakai untuk menyembuhkan luka. Timol juga sudah dapat dibuktikan berkesan membersihkan cendawan yang boleh membuat kuku kaki dijangkiti.

Thyme tidak mempunyai risikonya. Tetapi, minyak ese “nsi4lnya boleh merengsakan kulit serta membr4n muk0sa, serta boleh mengakibatkan alahan. Thyme juga baiknya janganlah dipakai untuk wanita yang h4mil.

Tulisan diatas hanya sekadar untuk pengetahuan mengenai ubat-ubatan serta herba. Penulis bukanlah pakar herba, atau doktor. Baiknya bila anda berminat untuk memakai thyme tanyakan dahulu dengan doktor yang dipercayai, atau pada orang yang betul-betul pakar dalam bidangnya.

Sumber : www.rahasiabikinsehat.com


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.