Header Ads

Permintaan Terakhir Qayyum Mahukan Birthday Tema Ultraman





Baru-baru ini, doktor yang merawat adik Qayyum mengesahkan penyakit kanser darah atau Leukimia AML M7 yang dihidapi adik Qayyum sudah berada di peringkat tidak dapat diselamatkan memandangkan sel kansernya sudah merebak di seluruh badannya.

Sebelum ini, pada April lalu, selepas menjalani pembedahan pemindahan sum-sum tulang yang diperolehi daripada abang sulungnya, Muhammad Fakrul Fahmi; 9, pada April, Qayyum ada menunjukkan reaksi positif bila mana dia semakin aktif bergerak selain perjalanan aliran darahnya juga sudah semakin baik daripada sebelum ini.

Namun, semuanya berubah baru-baru ini apabila doktor mengesahkan sel kansernya kembali aktif dan merebak sehingga menyebabkaan Qayyum sudah berada di tahap yang sudah tidak dapat dirawat.

Doktor juga memaklumkan penyakit Qayyum tidak mempunyai harapan besar untuk sembuh dan kini kanak-kanak comel ini sudah pun dibawa pulang ke rumah untuk menikmati hari-hari mendatang.

Menurut ibunya, Siti Norhasimah Uprejar; 29, selepas tiga bulan menjalani pembedahan, penyakit anaknya kembali menyerang bermula dengan jangkitan kuman di paru-paru.

“Bawa ke hospital, doktor cakap ada jangkitan kuman dekat paru-paru. Lepas tu buat ultrasound, doktor periksa tengok ada lendir kat bawah perut dia, jumpa semua pakar itu bukan lendir biasa, itu nanah.

“Lepas tu doktor cakap hasil ujian itu, sakit yang Qayyum mengadu sakit tu rupa-rupanya sel-sel kanser dia datang balik.

“Sekarang kami cuba rawatan kampung pula la, berusaha ke arah tu je la sekarang ini. Kami dah jumpa ustaz, buat solat hajat.

“Doktor cakap kat saya, bawalah Qayyum kat hospital mana, negara mana pun, memang dah tiada rawatan untuk Qayyum,” katanya lagi.

Menurut Hasimah, Qayyum kini menggemari hidangan nasi putih berlaukkan udang goreng dan baginya, dia cuba untuk memenuhi permintaan anak bongsunya itu selagi mampu.

“Dia suka makan nasi putih dengan udang goreng, saya akan cuba usahakan apa yang dia nak, kita langgar je pantang dia sekarang, kita pantang pun datang juga dia punya sakit. Apa yang dia nak sekarang, kita bagi je,” ujarnya lagi.


Qayyum ada menyampaikan impiannya untuk mengadakan majlis sambutan hari lahir bertemakan watak adiwira kegemarannya, Ultraman namun sehingga kini ia tidak dapat dilaksanakan berikutan kekangan wang memandangkan bapa Qayyum baharu sahaja diberhentikan kerja oleh majikannya.


“Suami saya diberhentikan kerja kerana sering mengambil cuti untuk menghantar Qayyum ke hospital sebelum ini dan sekarang dia bekerja sebagai nelayan, turun ke laut.

“Qayyum ada cakap dia nak sambut hari jadi lagi walaupun hari lahir dia baru je disambut 27 September lalu, dia nak buat majlis hari jadi bertemakan Ultraman, dia memang obses dengan Ultraman, tengoklah dulu Ajak Shiro pun ada datang pakai kostum Ultraman,” ujarnya yang berharap impian anaknya itu dapat ditunai dalam masa terdekat.


Qayyum sebelum ini menerima rawatan di Wad KK3, Institut Pediatrik Hospital Kuala Lumpur.

Kanak-kanak berusia tiga tahun ini merupakan anak bongsu kepada pasangan Abdullah Ashaari dan Siti Norhasimah Uprejar.

Qayyum mempunyai dua abang, Muhammad Fakrul Fahmi; 9, dan Muhammad Hairul Aiman; 7.


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.