Header Ads

Cuba Kau Potong Astro Di Rumah , Tengok Apa Reaksi Keluarga Kau





Tulisan oleh Cursing Malay :

Mengimbas kembali 2 hari lepas, bila aku menulis pasal dunia muzik yang makin lama makin caca merba, ikhlas aku cakap, aku cukup takut dengan satu trend yang telah dimulakan oleh Amerika dan makin lama makin diadapt satu dunia. Trend ini aku gelarkan "latih anak dari kecik supaya dia jadi slut."Aku dah perasan benda ni satu masa dulu. Waktu aku tengok "Parents Trap" lakonan Lindsay Lohan kecik dan "Leon The Professional" lakonan Natalie Portman masa muda. Tapi time tu tak macam sekarang.

Amerika tengah didik dunia supaya pandang gadis2 muda Hollywood sebagai satu Holy Grail yang seksi tapi tidak boleh disentuh dan kemudian tayang mereka, tubuh mereka, gaya mereka supaya kita semua rasa excited nak tunggu diorang besar. Kau tengok sendiri dalam Parents Trap tu ada scene Lindsay Lohan mandi. Dalam The Professional, ada scene Matilda (Natalie Portman) cuba ajak Jean Reno romen dia siap dah bukak baju tinggal panties dan singlet. Waktu tu, Natalie Portman berapa tahun? Lindsay Lohan waktu tu muda sangat lagi.

Bila kau tengok scene2 macam tu, apa kau sebagai lelaki nak rasa? Kau nak rasa ghairah? Budak lagi! Kau nak rasa bersalah? Natalie Portman tu bang, hot stuff! Diorang try create confusion dalam diri kita supaya kita duduk antara borderline seorang paedophile dan seorang lelaki bernafsu. Kemudiannya, kalau kau declare diri kau terghairah tengok tu, masyarakat dunia dah dilatih supaya kutuk kita sebagai paedophile. Kalau kau kutuk scene tu pulak, kau pulak dikecam sebagai seorang yang tak menghargai seni dan ekspresi artis dan lakonan tersebut.

Bila dah confuse camtu, diorang latihlah kita supaya ambik benda2 tu sebagai normal. Terima yang budak2 seksi adalah biasa dan kau tak sepatutnya anggap itu sebagai simbol seks sebab itu semua, adalah normal.

Dunia hiburan sekarang pulak sebab nampak macam berkesan aje marketing tu, diorang pun all out sekarang. Budak2 dah digalakkan jadi artis yang mempunyai talent macam orang besar dan berlagak macam orang besar. Contohnya, anak Will Smith, Willow Smith. Kau dah tengok video klip dia? Mak aih! Even Miranda Cosgrove, gadis comel dalam School of Rock pun dah cuba disexualizekan oleh diorang ni. Dakota Fanning dan Elle Fanning? Hahaha...seksi dah. Tak masuk lagi kisah tragedi yang menimpa Hannah Montana....Miley Cyrus...yang sekarang ni rasanya dah tak pakai baju langsung. 24 jam separa bogel.

Kau comparekan lah adik beradik kembar dalam siri TV Full House (orang berumur mesti tau) dan adik beradik tu sekarang ni. Dah macam rangka mayat yang seksi!Paling penting, kalau kau tengok, semua contoh tu adalah perempuan. Kenapa? Sebab sex sells! Bukan setakat dapat target market budak2 malahan berapa ramai lelaki baya aku yang mengharapkan Emma Watson/Hermionie tunjuk nipple dia? Berlambak! Jadi muzik untuk mass consumerism, image untuk lelaki2 gersang macam aku. Cover semua market.

Dulu2 ada jugak innocence dia, tapi sekarang ni diorang dah tak segan silu jadikan budak2 sebagai simbol seks. Kita pun dah start nampaknya. Kita train budak2 menari dalam Macam-Macam Aznil. Kita dah ada rancangan Astro Ceria Superstar. Idola Kecil dah mula gilap bakat anak2 ni supaya bergaya macam artis yang dah besar.

Produser2 hiburan ni bijak. Alang2 mereka dah berjaya market benda ni kepada budak2 dan lelaki berumur, mereka cuba capture market wanita pulak. Contoh artis international paling hebat pasal benda ni adalah Beyonce.

Beyonce ni; dia dapat capture semua market straight. Imej seksi dan tarian lucah untuk lelaki. Lagu untuk semua orang. Imej feminism dan perempuan yang strong digunakan untuk beli peminat perempuan. Kau cuba tengok kebanyakan lagu Beyonce merupakan lagu2 yang membangkitkan semangat feminis supaya bangun menegakkan hak wanita. Mesti ramai wanita yang inspired dengan lagu dia....tapi......kau tak rasa dia hipokrit ke bila dia menyanyi benda camtu sambil pakai bikini dan terkangkang?

Apa pointnya kau jadi strong woman kalau kau jaja tubuh kau supaya lelaki berair tengok? 

Begitulah hebatnya teknik marketing Amerika kepada pelusuk dunia sehinggakan perempuan2 boleh merasakan, berbogel adalah hak mereka. Tunjuk kelentit kepada dunia adalah simbol wanita yang berdikari. Kalaulah kau jumpa minah Melayu seksi, kau tanya dia, kenapa dia pakai seksi. Dia sure akan jawab "ini style saya, ini imej saya, this is me being myself. Ini adalah pilihan saya."

Jawapan tipikal perempuan bodoh yang tak sedar dirinya jadi bahan pameran. Atau mungkin dia sedar, dia suka, tapi dia tak nak admit. Admit aje lah kau suka orang tengok kau! Kan senang? "Saya sukalah abang dari tadi duk renung saya punya clavage! Membuatkan saya rasa cantik!"

Hebat sekali Barat dalam mengubah identiti bangsa satu dunia.

...............

Cuba kau fikirkan, kalaulah kau ada anak, anak kau dah dibesarkan dengan menghadap benda ni setiap hari, tiap2 hari dah terbiasa tengok perempuan menari seksi, lelaki hulur konek dekat wanita atas pentas dan wanita tu menadah aje mulut dia, budak2 seksi dan terkinja2 macam beruk, wanita2 tua pulak sanggup tanggal panties kalau Justin Bieber suruh bukak (baru terjadi minggu lepas)...kau rasa apa respon dia kalau kau cuba tarik semua benda tu dari dia?

Mengamuk bang.

Anak kau akan mengamuk kalau dia tak dapat hiburan yang dia dah selalu tengok. Inilah dia apa yang mereka mahu kita jadi. Mereka nak kita bantah kalau hiburan kita disekat. Mereka nak kita rasa tak selesa kalau tak dapat tengok perempuan menari atas pentas.

Malaysia sebagai negara yang majoritinya Islam, kalau kita sekat kemasukan hiburan2 dari Hollywood ni apa reaksi kita? Hahaha, aku sure ramai yang akan mengamuk. 

Orang yang bantah benda popular sebab benda tu tak betul dilabel sebagai orang jahat, villain, tak ikut peredaran zaman, sebab masyarakat kita dah dibentuk jadi camtu. Aku cukup tak suka apa2 rancangan dalam Astro Mustika punya package. Kalau aku kutuk sapa2 yang suka benda tu, mesti akan ada yang kutuk aku balik kan? Pada aku, majoriti rancangan popular yang ada dalam Astro Mustika adalah hiburan paling bangang yang aku pernah jumpa.

BANGANG!

Benda tu popular dan benda popular takleh ditegur. Makcik2 yang tergilakan artis sampaikan kalau terjumpa nak peluk2 nak cium pun takleh ditegur. Kita kena accept yang makcik2 ni ada hak nak peluk artis nak cium macam diorang cium laki diorang. Kita kena terima yang pelakon perlu bersentuh-sentuhan lelaki dan wanita, kalau tak nanti macam mana nak lakonkan watak suami isteri dengan realistik.

Itulah dia perihal orang Melayu!
Kita dah accept zina sebagai keperluan. 

Itulah sebab nya hudud tak akan dijalankan di Malaysia. Kita sayang budaya hiburan ni dan kita expect artis mesti tayang cleavage dan berzina-zina berat dan ringan dalam filem. Kalau kita tak dapat, kita rasa tak complete. Kalau ada yang berani lawan, kita pandang diorang serong. Macam aku kutuk mak-mak yang tayang depan orang ramai macam mana diorang menyusu anak. Hahaha. Husband gila aje yang sapot benda2 camtu. Ni semua ajaran Barat la nih! 

Kita ni macam sponge yang absorb culture popular dengan sangat cepat dan sangat mudah.

Sedar tak sedar, orang Malaysia adalah antara market Hollywood yang paling berjaya. Kita bukan sekadar beri mereka duit kita tapi kita juga beri mereka jiwa kita. Kita dah jadi end consumer yang ketagih dengan apa yang mereka boleh provide dan kita sanggup spend beribu semata2 nak dapatkan semua tu. Kalau tak dapat, jiwa kita jadi kosong. Tak berisi. Bila dapat hiburan, kita isi pulak dengan benda yang tak ada isi. 

Macam majoriti filem Melayu.
Macam majoriti drama Melayu.
Macam majoriti isu2 gosip artis Melayu.
Macam rancangan dalam pakej Astro Mustika.
Macam majoriti NOVEL MELAYU yang popular sekarang ni!

Kalau aku usulkan supaya mana2 lelaki yang pegang tangan awek dia perlu disebat, mesti ramai yang bantah kan? Dah selama ni duk pegang awek, tiba2 tak dapat mengamuk bang. Cuba kerajaan luluskan wanita Islam wajib pakai tudung. Mesti riot! Habis mengamuk FLOM!

Mungkin, itu aje solution untuk kita lawan anasir2 barat ni? Kalau undang2 sedia ada tak mencegah zina....kenapa perlu kita kekalkan undang2 ajaran barat ni? Tanya la diri sendiri.

Mulut kita sebut "Islam Is The Way of Life" tapi kenapa implementasinya sangatlah kurang, khasnya kat negara kita sendiri.Mungkin sedar tak sedar2, kita dah dipengaruhi supaya lebih prefer hidup cara barat tapi kita takut nak admit yang itu preferences kita. -www.kakishare.my


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.