Header Ads

Makanan Yang Wajib Dihindari Anak Hiperaktif ??



Anak hiperaktif cenderung selalu bergerak. Mereka tidak boleh duduk diam dalam jangka masa yang lama. Keadaan ini boleh membuat mengecewakan ibu bapa. Hiperaktif, adalah keadaan pada kanak-kanak yang sentiasa bertenaga, bersemangat melakukan apa sahaja seolah tak ada penatnya sehingga terkadang mengecewakan ibubapa dalam mendidiknya.


Pada dasarnya hiperaktif dapat dikurangkan dengan penangan ibubapa yang baik dan memperhatikan pola makan si kecil. Ternyata, pola makan dan pengambilan makanan yang dicerna oleh si kecil mampu mencetuskan gerakan hiperaktif pada anak anda.

Ada beberapa perkara yang harus diperhatikan para ibu untuk memberikan jenis makanan yang sesuai untuk kanak-kanak hiperaktif anda seperti:

1. Pemberian Karbohidrat yang Tepat

Karbohidrat adalah pengambilan nutrisi utama, dan boleh sangat mempengaruhi tahap hiperaktif anak anda. Jadi sangat penting bagi orang tua untuk memberi perhatian kepada jenis dan kuantiti karbohidrat yang tepat. Jenis karbohidrat yang baik untuk kanak-kanak hiperaktif adalah karbohidrat kompleks, yang boleh didapati dari gandum, kacang-kacangan, nasi dan lain-lain. Jenis karbohidrat lain adalah karbohidrat sederhana, seperti pada roti, makanan segera, dan lain lain.

Karbohidrat kompleks adalah jenis karbohidrat yang tidak dapat langsung dicerna, namun tubuh memerlukan waktu yang lebih lama. Hal ini baik kerana bererti karbohidrat tersebut tidak akan cepat berubah menjadi gula yang menyebabkan kanak-kanak menjadi hiperaktif. Kuantiti karbohidrat yang tepat pada setiap penyajiannya juga memegang peranan penting.

2. Mengurangkan Pengambilan Gula

Gula adalah sumber tenaga yang tinggi, oleh kerana itu akan mencetuskan anak menjadi sangat aktif. Untuk itu, dalam menyusun menu bagi anak-anak yang hiperaktif, sebaiknya pengambilan gula dikurangkan sebanyak mungkin. Jauhi anak anda dari makanan-makanan yang banyak mengandungi gula biasanya merupakan snek, seperti contohnya kuih, donat, ais krim, coklat dan lain-lain.

Bukan sahaja makanan, minuman yang banyak yang mengandung kadar gula tinggi, iaitu seperti minuman soda, jus, bahkan susu juga harus dikurangkan. Makanan minuman yang banyak mengandungi gula, atau yang manis-manis juga berisiko tinggi merosakkan gigi. 

Pengambilan susu diawal pembesaran anak anak adalah sangat penting. Dengan menggunakan bahan bahan yang berkualiti dan sukatan yang disyorkan, antara susu yang terbaik untuk anak anda ialah Susu Kambing Khalish.  


Antara Khasiat susu Khalish untuk Kanak-kanak:

• Meningkatkan IQ dan EQ kanak-kanak
• Mencegah penyakit demam kuning
• Mengatasi penyakit batuk dan asma
• Menghilangkan kahak dan lelah anak.
• Menghindarkan masalah sembelit
• Membantu sistem penghadaman
• Meningkatkan selera makan
• Tulang anak lebih kuat.Gigi cepat tumbuh. (Kalsium pada susu kambing lebih tinggi dari susu lembu)
• Membekalkan nutrien yang cukup kepada tubuh
• Mempunyai rasa yang enak dan tidak berbau hamis.
• Bersifat less allergenik sesuai untuk anak yang alah protein susu lembu.


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.