Header Ads

5 Sebab Yang Kita Tak Tahu Badan Sering Rasa Lesu & Lemah Setiap Hari




Tak best betul bila badan lesu, lemah, rasa berat & tak bermaya kan?

Bila dah macam tu, mula la malas nak bergerak. Kalau kat rumah, malas je nak masak nak kemas rumah. Kalau kat ofis malas je nak ke sana ke sini. Semua benda suruh orang ambikkan. Nak jawab telefon pun malas. Boleh?

Apabila badan lesu biasanya kesan akan naik ke wajah. Sebab tu kita sering tengok ramai orang yang bekerja dengan wajah yang kelat, moody je..

Kalau camtu, saya ada cara untuk atasi badan lesu & lemah. Bila badan sihat dan ceria, bertenaga & cergas semua benda pun berjalan lancar. 

Kalau kat rumah boleh masak yang special, rajin je kemas rumah berkebun, layan anak-anak. Kalau kat ofis pulak, tentulah rajin. Segala dugaan & cabaran dapat diatasi dengan tenang & sabar. Wajah pun senyum je, takde moody lagi dah. Gitu.

Antara sebab badan kita sering rasa lesu & lemah ialah:-

Kurang minum air 
Pastikan tubuh kita mendapat air yang mencukupi. Minum sekurang-kurangnya 2L air sehari.

Kurang tidur 
Seorang dewasa memerlukan waktu tidur 6-7 jam sehari untuk mendapatkan rehat yang secukupnya.

Kurang sel darah merah (anemia) 
Antara simptom anemia ialah badan sering lemah & mudah penat. Biasanya terjadi dikalangan wanita.

Tidak bersarapan 
Sarapan penting untuk membekalkan tenaga. Elakkan pengambilan sarapan yang berlemak kerana ia menyebabkan rasa mengantuk. Pilihlah sarapan yang tinggi protin & serat untuk tenaga yang berpanjangan.

Stress 
Stress boleh menyebabkan fizikal menjadi lemah. Ia juga mengganggu selera makan dan daya tumpuan.

Jika anda ingin atasi masalah badan lesu & lemah, pastikan minum air yang mencukupi, rehat yang mencukupi, amalkan gaya hidup sihat dan makanlah vitamin. Badan yang lesu dan lemah juga merupakan petandan tubuh kekurangan vitamin, zat dan mineral. 

Walapupun dalam sehari kita dah makan pelbagai hidangan namun itu masih belum mampu menyediakan jumlah zat nutrisi yang sama dengan dengan memakan vitamin. Ini kerana zat-zat dalam makan sangat mudah termusnah. 

Ketika dalam proses memetik pun banyak dah zat-zat termusnah inikan pula ketika proses mencuci, memindah, menyimpan dan memasak. Tak cuci, tak masak karang risau pencemaran pulak kan?


Coffee Biji Apricot Susu Kambing Megah Perawan adalah kopi sebenar dan berkhasiat digabung dengan ramuan terpilih terbaik didunia iaitu biji apricot,susu  kambing, madu asli, gojiberry khusus bagi mereka yang menggemari aroma kopi yang lazat dengan citarasa nusantara. Kandungan buah biji apricot susu kambing adalah untuk kecergasan yang optimum sepanjang hari.

Kepada yang berminat untuk mendapatkan produk atau menjadi stokis/ejen boleh berhubung terus dengan :-

HQ MEGAH PERAWAN

WhatsApps Sahaja : 017- 273 0024

Call Sahaja : 019 - 280 0136



No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.