Header Ads

Aku Miskin... Tuhan je Yang Tahu...



Mula2 biar aku perkenalkan diri aku. Nama Ira. Umur 23 tahun. Lepasan salah satu IPTA dekat pantai timur.

Terdetik nak kongsi dekat sini lepas baca satu post yang viral dekat FB pasal seorang anak security guard yang belajar dekat UTP. Sedih baca cerita dia. Tahniah dekat bro tu. Sebab dia berjaya happykan mak ayah dia.

Cerita yang aku nak cerita ni, sedih la bagi aku sebab aku yang rasa. Family aku, nak kata porak peranda pun tak ada lah sangat. Cuma ayah aku tak ada kerja tetap. Mak aku suri rumah tapi dia ambil tempahan menjahit. Secara tidak langsungnya, mak aku lah yang majoriti tanggung kehidupan kami sekeluarga.

Ingat masa dulu2, mak aku berhutang ratus2 dekat kedai runcit sebab nak beli beras semua. Ayah aku, kalau ada duit, ada lah. Mak aku lah yang tebalkan muka kat cina kedai tu tiap kali nak beli barang dapur.

Masa tingkatan empat, aku masuk sekolah asrama dekat Melaka. Tapi aku homesick. Aku rindu mak aku sangat. Aku duduk bilik kaunselor je. Family kami tak ada kereta, so mak aku akan datang naik motor sendiri yang perjalanannya dekat 2 jam sebab nak jumpa aku. Nak suh aku belajar betul2. Hampir tiap hujung minggu la. Mak aku akan cari duit sebab nak isi minyak motor dengan nak masak sedap2 untuk aku yang dekat asrama tu.

Aku ingat lagi. Masa SPM, tiap pagi aku akan menangis dari bilik sampailah masuk dewan exam. Aku nak mak aku sangat2. Yelah. Sebelum ni UPSR, PMR aku dapat salam cium mak aku pagi2 sebelum exam. Time SPM pulak tak boleh. TPHEA dan Kaunselor yang aku rapat tu lah yang teman aku tiap pagi nak masa exam. Lepas exam pun diorang jugaklah yang tunggu kat luar dewan. Terima kasih cikgu.

Masa matrik, aku okay je. Sebab tiap minggu balik rumah. Matrik dekat dengan rumah. Masa matrik kan dapat elaun. Jadi tak ada lah susahkan family aku.

Masa nak masuk u. Kena fikir nak cari duit dekat mana. Nak pergi u tu macam mana. Kereta tak ada. Ayah aku pinjam kereta kawan dia tak silap. Tiap kali cuti sem, mak aku mesti cari duit lebih. Sebab mak aku sama ada nak hantar atau jemput aku dekat u. Aku mengaku aku manja sangat dengan mak aku. Anak lastkan. Sorang je perempuan pulak tu.

Masa musim nak raya, lagi aku sedih tengok mak aku. Sebab dia tak tidur pun nak siapkan baju raya orang. She tried her best to make sure we have enough money to celebrate raya.

Masa konvo haritu, mak aku ada tanya, ‘adik nak bunga tak?’ Nasib baik aku bukan jenis yang suka bunga2 ni. Aku tau mak aku tak ada duit sangat pun. Nak bayar homestay, duit minyak perjalanan dekat 9 jam. Dengan happynya aku cakap ‘tak payah. membazir je.’ Yelah satu bouquet bunga RM70 hinggit. Mahal. Lepas tu kejap lagi layu. Tak ada faedahnya bagi aku. Baik buat beli makanan.

Pasal ayah aku, tak ada nak cerita banyak pun. Dia macam tu jugak. Kadang2 sebulan tu adalah bagi 20 hinggit untuk belanja dapur. Haha. Zaman sekarang ni apalah yang dapat dengan 20 hinggit tu untuk belanja sebulan.

Jadi, aku dah set azam. Nak kerja. Dapat gaji bagi kat mak aku. Nak belikan apa je yang dia nak. Aku nak dia berhenti cari duit untuk tanggung family.

Aku tak dapat kerja lagi. Doakan aku dapat kerja cepat2 ye.

Kepada yang rasa dia je yang hidup susah, jangan risau. Kita yang miskin ni lagi hebat sebab kita akan lebih appreciate sesuatu sebab kita tahu betapa susahnya nak dapatkan sesuatu. Cuba fikir positive parts yang ada disebalik setiap negative things yang kita lalui.
– Ira


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.