Header Ads

Gadis Ini Miliki Dua Kad Pengenalan Kerana Nama Penuhnya Agak Panjang




Ini kisah yang jarang kita dengar setiap hari. Seorang pelajar perubatan dikehendaki memiliki dua kad pengenalan kerana namanya terlalu panjang!

Pelajar tersebut yang kini sedang belajar di Rusia dalam bidang perubatan yang berusia 25 tahun dikenali sebagai Sharifah Nur'Insyirah Saifuddin Shah mempunyai satu kad pengenalan dan satu lagi kad pengesahan nama kerana namanya itu termasuk nama bapanya tidak muat dalam satu kad. 

Mengikut laporan dari Sinar Harian, kad pengenalan beliau hanya mempunyai namanya manakala kad pengesahan nama mempunyai nama gadis itu yang penuh termasuk 'binti'. 

'Ramai yang tak percaya saya mempunyai dua kad pengenalan. Satu kad hanya mempunyai nama saya dan tidak mengandungi nama bapa saya. Jadi saya kena tunjuk kad pengenalan yang kedua untuk menunjukkan nama penuh saya.'



Gadis tersebut mengakui agak 'letih' dengan masalah yang dihadapinya namun tidak dapat memperbaharui kerana sedang belajar di luar negara. Dia juga mempunyai banyak masalah ketika di bangku sekolah lagi. 

'Ketika di sekolah rendah saya terpaksa menggunakan dua borang kerana ruangan nama tidak mencukupi.'

Dia juga terpaksa menunggu berjam-jam lamanya ketika ingin melanjutkan pelajaran di luar negara kerana pegawai imigresen ingin mengesahkan dua kad pengenalan yang dimilikinya benar-benar tulen. 

Walaupun dilanda banyak masalah, namun dia tetap berbangga mempunyai nama yang unik. Beliau juga ingin mengemas kini kad pengenalan kepada yang baru kerana ianya boleh memuatkan nama yang panjang disamping berharap dapat menyimpan kad pengenalan yang dimilikinya sekarang kerana nilai sentimental. 

Kad pengenalan yang baru mempunyai cip yang mampun menyimpan lebih banyak informasi dan juga boleh memuatkan nama yang lebih panjang. - www.kakishare.my


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.