Header Ads

Wahai Kaum Adam, Kembalilah Jadi Seorang Lelaki!




Aku nak tekankan yg penulisan ni adalah berasaskan pendapat dan buah fikiran aku sebagai seorang lelaki. Moga kita semua belajar sesuatu.

Penekanan aku kalini adalah pada kaum Adam. Berdasarkan pemerhatian aku, tersangatlah ramai pasangan (berkahwin) yg mana kedua-dua nya bekerja. Dan apabila kedua-duanya bekerja, dua dua pun ada gaji. Betul? Haa kat sini lah point yg aku nak tekankan. Ketahuilah dan akuilah, duit suami adalah duit isteri dan duit isteri hanyalah buat si isteri.

Banyak cerita yg aku baca suami minta split perbelanjaan rumahtangga dengan isteri. Suami bayar separuh, isteri bayar separuh. Kau tau tak yg kau tak ada hak nak mintak dia buat mcmtu? 

Kalau dia memg niat nak tolong itu takpe, tapi kalau kau suruh, kau umpama dah bogelkan maruah sendiri. Komitmen pandai nak 50-50, tu kerja rumah tu, tak reti pulak nak 50-50. Lagi teruk, sebab isteri kau dah ada gaji, kau tak bagi dia nafkah duit lgsg. Keparat.

Aku percaya, kerja kerja cari duit ni kerja suami. Kerja isteri adalah menggoncang dunia melalui anak anak. Kalau isteri kau memg nak kerja sebab dia nak, atau ikhlas nak tolong itu cerita lain. Aku tujukan pada yg ‘suruh’ isteri dia kerja. Entah lah. Disebabkan benda ni ramai yg amalkan, jadi norma, org jadi tak kisah. Tapi aku kisah!

Berapa ramai je lelaki yg balik kerja dengan isteri, sambung pulak buat kerja rumah. Masak, kemas, lipat kain. Jarang aku dengar. Yg aku slalu dengar, lelaki balik kerja terus terbongkang ngorok si isteri pulak time ni lah nak masak untuk suami, kemas rumah, susukan anak. Murah sungguh maruah kau wahai suami.

Jadi kalau kau, lelaki yg aku maksudkan, mohon kau berubah. Kalau kau yg belum kahwin, mohon kau tak jatuh ke lembah ni. Jangan banyak beralasan. - www.kakishare.my


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.