Header Ads

Dengan Modal RM800, Lelaki Ini Boleh Collect RM3,000 Satu Malam Dan Bawa Isteri Bercuti



Bukan senang nak jadi senang. Setiap kejayaan pasti akan menempuh kesusahan terlebih dahulu. Seorang jejaka, Norman Danish berkongsi pengalaman bagaimana dia membuat untung bersih hampir RM2,000 hanya pada satu malam ketika sambutan Tahun Baru.

Betul ke Modal RM800?

Sepanjang 9 tahun di kl, ini masuk tahun ke 4 aku tak berniaga pada malam sambutan tahun baru. Biasa aku akan ambil peluang untuk berniaga pemainan kanak-kanak. 24hb aku dah mula pergi ke Plaza GM untuk dapatkan stock.

Modal
  • Tanduk arnab rm1.80 x 100 unit = Modal RM180
  • Snow spray modal rm1.50 X 192 = Modal RM288
        (1 karton 48 botol saya beli 4 karton so dapat 192 botol)
  • Pedang lampu RM3.00 x 50 unit = Modal 150
  • Pedang lampu dan bunyi RM3.50 x 50 unit = Modal rm175
Total keseluruhan modal adalah RM793

Aku bagi harga jualan pula

  • Tanduk Arnab Jual RM8.00 seunit.
  • Spray snow RM6 seunit tapi kalau mai bawa awek cun kami jual RM5 seunit. 
  • Pedang Berlampu RM10 seunit. 
  • Pedang berlampu dan ada bunyi RM12 seunit
Kita kira collection pula
  • Tanduk Arnab RM800
  • Snow spray RM975 (kalau jual RM5)
  • Pedang lampu RM500
  • Pedang lampu dan berbunyi RM600
Total keseluruhan collect RM2,875.00

Collect RM2,875 tolak modal RM793

Untung RM2,082.00

Nak tahu macam mana modus operandi aku dan isteri ketika itu?



Fuhhh, best tak? Itu baru cara kiraan nya.  Tepat pukul 9pm kami dah mula park kereta depan avenue K berhadapan KLCC, kena datang awal takut nanti parking takde.

Pukul 10 malam, aku akan bahagi kan barang yang kami jual, pada mulanya aku hanya amek 1/3 dari total stock untuk pergi di tempat gelap berdekatan teksi station depan klcc dan selebihnya isteri aku jual di bonet kereta

Apa bila stock aku mula susut, isteri aku tutup bornet dan berlari hantar stock kat aku. Pada ketika itu, tiada istilah malu di muka kami. Sebab misi aku dan isteri ketika itu adalah nak pergi bercuti. Selesai saja bunga api, cepat-cepat kami akan keluar dari KL takut jammed pula jalan nak balik rumah

Lepas berniaga, kami akan balik drive thru mekdi dan isteri aku kemas barang aku mandi lepas tu aku tidur jap sementara tunggu isteri bersiap. Biasanya destinasi kami akan ke pulau-pulau terdekat

Dengan berbekalkan RM2000 tadi cukup lah untuk kami berdua check in hotel yang harga RM250 semalam.

Rindu pula aku zaman dulu masa tu takde danish dan damya lagi. Okay lah, cuma nak share kat korang. Jika nak kan sesuatu, usahakan bukan hanya tahu memekak dan meminta-minta pada orang lain. Hanya kita sendiri yang mampu membuat perubahan kepada diri kita sendiri.

Selamat tahun baru. Semoga kita lebih Rakus dalam mencari Rezeki pada 2017 nanti. Jika ada salah dan silap aku dan keluarga sepanjang 2016, mohon maafkan kami. Aku punya lah tulis panjang ni kau dapat sesuatu tak?

Ini adalah penulisan dari Norman Danish yang ditulis di laman Facebook beliau. 

- www.kakishare.my


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.