Header Ads

Dulu Mat Despatch..Sekarang Ushawan Online Berjaya





Ada satu kisah sahabat aku ni, dulu dia mat despatch jek sama dengan aku. Hari-hari kitorang ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Dengan keadaan ekonomi sekarang ni, mana cukup dengan gaji yang kitorang dapat. Sedangkan manager company besar yang sampai beribu-ribu tu pun tak cukup, apatah lagi kitorang ni.

Jadi nak cari duit tepi, aku pun mula lah berjinak-jinak dengan bisnes online ni. Banyak jugaklah aku belajar dari sifu-sifu alam maya ni, macam mana nak start jadi peniaga online yang berjaya. So aku hari-hari aku seperti biasa lagi lah, lepak mamak dengan member-member, tapi yang aku pelik si Mat sahabat aku ni sekarang jarang sangat dah lepak. Pelik jugak aku

Hari tu dia lagi pelik sebab dia dah hantar surat resign nak benti kerja. Aku kecil hati betul sebab dia langsung tiada langsung bagitau aku, padahal satu tempat kerja jek dengan aku. Aku dengar dari mulut orang, sekarang si Mat tu dah masyuk hasil buat bisnes online.

Mat sahabat aku tu, masyuk dia bukan main lagi sekarang. Mana taknya dulu dia pakai motor Honda Ex-5 jek, sekarang aku nampak dia dah bawak Honda Civiv dah sekarang. Terdetik jugak aku nak jadi berjaya mcam dia. Dari mulut orang jugak aku dengar, Mat ni sekarang dah boleh jana income ribu-ribu dalam masa seminggu.

So harini aku tekad nak pergi jugak rumah dia, aku nak tanya apa yang dia buat sampai berada betul sekarang. Baru aku nak keluar rumah aku nampak si Mat ni dah terpacak kat depan pintu rumah aku.

"Haa Mat aku ingat kau dah lupa aku dah sejak-sejak jadi kaya sekarang ni"
"Ehh tak da lah Wan, aku sibuk sangat sekarang ni, ni aku datang pun sebab nak ajak kau lah join bisnes aku"

Terharu jugak aku masa tu sebab dia sendri yang datang jumpa aku. So aku ingat yang dia dah lupa sahabat dia yang dlu sama-sama susah melesat dah. Rupanya dia sibuk uruskan bisnes dia.

"Nah Wan, produk ni lah aku jual sekrang"

Aku pun bukak plastik  berbungkus hitam tu, aku belek-belek kotak co-whte tu.

"Ni ke yang ko jual sekarang Mat?"

"Yup, produk ni lah aku jual sekarang, aku jadi agent untuk produk ni. Laku bukan main lagi Wan. Kalau pakai produk ni, gerenti kau boleh jadi putih tanpa sebarang jerawat dekat muka kau dalam masa 7 hari jek Wan!"

"Ohh patut lah muka kau makin berseri sekarang ya? "

Alhamdulilah sekarang kami sama-sama senang dengan jual produk Korea ni. Bukan sebab produk ni setakat viral jek, tapi sebab produk ni sangat berkesan.


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.