Header Ads

Bila dah teruk, family terus bawa berubat kampung, ada orang hantar benda...



Salam semua. 1st time buat luahan kat sini. Nak share Pengalaman yang saya lalui. Sedikit intro pasal saya. Seorang wanita 20-an, dah berkahwin & masjid dibina insyaAllah lagi beberapa bulan nak cecah setahun.
Gambar Hisasan
Ok cerita bermula few months ago, saya ditimpa dugaan bertalu-talu. untuk pengetahuan, saya pelajar perubatan. Start minggu tu saya dah tak macam diri saya. Saya refuse untuk ke kelas ( macam fobia ) dan bermula episod tak selera nak makan, nak cederakan diri sendiri and suicidal thought & attempt. Bayangkan berat badan turun 4kg in 2 weeks ! Bila dah teruk, family terus bawa berubat kampung, sememangnya sebelum ni saya tak percaya sangat. 2-3 tempat saya pergi macam-macam sebab diorang bagi contoh ada orang hantar benda, ada benda ‘ hindu ‘ punya dah lama kat badan. Habis beratus juga dalam berubat kampung. Tapi still sama tak ada perubahan. Satu je yang berubah, waktu sakit dulu, nak sebut bismillah pun susah. Berat mulut. Now alhamdulillah solat pun boleh.

Then pihak U suruh bawa berubat cara moden pula. And Dr diagnose saya dengan Major Depression Disorder. Tu pun bila dah kena desak dengan Pihak U, baru family bawa. Husband ? Sentiasa ada bersama saya. Dia yang jaga saya siang malam takut saya apa-apa kan diri saya.

Sejak tu, Dr prescribe ubat penenang untuk saya. Setiap kali rasa down, kena makan. Effect mostly ubat penenang adalah mengantuk, so setiap kali saya makan, after that saya tidur.

Now, saya still struggle with depression. Dr still bagi saya rest untuk tenang & kawal emosi. Tambah pula problems dengan family which is family ingat saya dah sihat sampai suruh stop makan ubat anti-depression padahal tiap-tiap hari saya struggle. ( diorang nak tengok cacat fizikal kot not mental ) And baru-baru ni kitaorg kena halau dari rumah & now husband & saya perlu start balik kehidupan dari mula.

Husband kerja bisnes. Tak berani nak lepaskan dia kerja shift sebab tak yakin lagi dengan diri sendiri duduk rumah sorang. Sale pun kadang-kadang ada kadang-kadang tak ada. Since kitaorg bermula dari bawah, kitaorg try semampu untuk ikat perut.

Lately ni banyak kes bunuh diri sebab terlalu stress & kos nak hidup meningkat. And ada juga final year medic student kat luar negara lari dari rumah sebab stress nak exam.

So conclusion kat sini nak bagitau, depression ni tak kenal usia. Macam kes saya , 80% stress datang dari belajar. Saya memang tak pandai handle stress which is saya keep by myself and lama-lama menggunung until jadi mcm ni. Kalau rasa nak bunuh diri, bagitau parents and jumpa Dr terus. Anda takkan dicop gila kalau pergi klinik psychiatric. Trust me, depression is common disease.

Tak ada siapa pun tau saya sakit. Even MIL pun ingat saya malas nak belajar. Kawan-kawan? Apatah lagi. Saya dah kurang update di media sosial. Banyak masa saya habiskan dirumah buat perkara yang happykan saya. Buat masa ni pengajian ditangguh. Dr cakap jangan pening-pening fikir pasal belajar nanti stress lagi. Jangan ingat nak jadi doktor ni senang. Belajar susah, kerja lagilah susah.

Akhir kata, doakan saya dan suami tabah menghadapi ujian, dimurahkan rezeki, bisnes kami bertambah maju dan kesihatan saya kembali pulih. Dr kata selagi emosi saya tak stabil, selagi tu tak digalakkan untuk ada baby.

Harap story saya boleh jadi iktibar untuk anda diluar sana. If ada rakan-rakan yang tengah struggle, InsyaAllah saya tolong takat termampu.

*jangan kondem orang yang nak/ bunuh diri sebab kita tak berada di tempat diorang. Kita tak tahu apa yg diorang lalui. Walau Islam tak terima bunuh diri, bila kita dah stress, semua benda boleh berlaku.
– Ain


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.