Header Ads

Tetamu Nauzubillah! Masa mula-mula kami positif ja la



Assalamualaikum terima kasih admin siarkan cerita aku ni. Semoga cerita ni jadi pengajaran pada korang bila jadi tetamu rumah orang...
Ceritanya bermula bila adik aku bawak kawan dia datang rumah. Masa tu diorang form 5, aku pulak student u yang balik setiap minggu. Kawan adik aku ni nama Kenit, bukan nama sebenar. Masa datang umah aku, adik aku cerita yang kawan dia ni ada problem kat asrama sebab bapak dia tak bayar duit dewan makan. Pastu dia keluar asrama, pergi tumpang rumah bekas jiran dia. Dulu dia duduk perumahan tu, sekarang family dia pindah pergi tempat lain dah. Kat rumah bekas jiran dia tu, dia tak selesa sebab diorang suka perili dia. Tu yang adik aku bawak dia datang rumah kami. Kami pun redho sebab kesian dia nak SPM.

Masa mula-mula kami positif je la dia dok umah kami sampai satu hari tu mak aku cari speaker abang aku. Masa abang aku duduk umah diorang suka guna speaker tu. mak aku perasan speaker tu tak ada. Mak aku Tanya adik-adik aku, depa taktahu. Adik aku yang kecik tu pulak cakap kata Kenit ambik bawak masuk beg dia .Mak aku marah. Mak aku suruh adik aku cakap kat kenit tu suruh pulangkan balik. Boleh pulak Kenit tu cakap bagi kawan dia pinjam? Mak kau hijau betul. speaker rumah kami kot. kau bagi kawan kau pinjam? Agak-agak la bro. Adik aku yang kawan dengan kenit ni aku tak pasti keberadaan dia masa ni. tak ingat sebab ni kisah 3 tahun lepas yang diungkit. Banyak benda yang menyakitkan hati tapi speaker tu permulaan ketidaksukaan mak aku kat dia. Maka kami pun bersabar lagi sampai dia habis SPM. Ayah aku tak campur. Biasa la perempuan akan emo sikit bab ni. Ayah aku steady dan rileks je.

Nak dijadikan cerita, dia dapat sambung belajar kat utara jugak.Tak ada masalah pun.Tapi setiap 2 minggu dia balik rumah kami. Lepas SPM adik aku yang kawan ngan dia keja kat KL. Boleh pulak dengan slumber dia balik rumah kami? Aku masa ni dah macam tak puas hati gila. Bila cerita kat adik aku, dia buat dek je. Aku la yang rimas. Bayangkan tengah tengok Adventure Time sambil makan nasi goyang kaki, tiba tiba dengar orang bagi salam. Tak ke aku lari pecut masuk bilik cari tudung. tu nasib dengar dia bagi salam. kalau tak dengar, korang paham paham jelah. dia bukan tunggu kami jemput masuk pun. dia masuk terus.renyih-renyih,pastu salam ayah aku.

Pernah ada satu masa tu aku cuti sem. Aku dengan mak aku pun pergi tidur rumah abang aku. Balik dari rumah abang aku, adik aku no 2 bagitau yang Kenit ni bawak kawan masa kami tak ada. Guna computer rumah macam rumah dia punya. Pasang lagu kuat-kuat macam rumah tu bapak dia punya. Ni bukan mak kau hijau dah. Ni mak kau digimon, mak kau doremon semua ada dah. Ayah aku tengah tidur pun diorang pasang kuat. Sampai makcik aku yang masuk rumah kami suruh slowkan volume. Adik aku kata dia marah, Kenit buat dek je. panas pulak hati aku.

Lepas dia habis belajar, dia practical pulak kat utara lagi. Ingatkan peristiwa tak berulang. Tapi berulang. dia still balik rumah kami. dan paling teruk,dia tidur rumah kami dan ulang alik setiap hari pergi tempat praktikal yang kalau naik kereta sejam setengah baru sampai. Dia cakap kat adik aku, orang rumah dia buat hal. dia cakap kat ayah aku, takut motor hilang.sebab dia bawak Kawasaki R25 merah bergetah aummmm.park moto depan-depan pintu rumah.punya takut hilang.dah tau takut hilang naik la c70 senang.

Dannnn the latest sebelum dia habis praktikal aritu. Ayah aku keluar pukul 2 pagi nak amek mak aku kat Ipoh.Rumah aku tak ada orang. so ayah aku kunci rumah dan bawak kunci pergi Ipoh. Bila sampai rumah dalam 3pagi macamtu,nampak motor besar budak Kenit ni. Dan,budak kenit ni sedang tidur dengan sungguh amat sedap sekali di dalam bilik abang aku.HAHAHAHA.Haram j sungguh. Masuk kot mana woi.rasa nak tampar dahi. mak aku panas, esok tu mak aku Tanya dia.masuk kot mana? Dia bagitau dia pusing-pusing tombol pintu terbuka. Mak ayah aku try buat, tak boleh pun. Adik aku, habis kuat pun kalau tak ada sapa bukakkan pintu untuk dia, dia akan tidur luar tau tak. Ni ntah anak siapa, tuan rumah tak ada,dia boleh pulak sendirian berhad masuk rumah.dah la tuan rumah takdak.

Banyak lagi woi benda dia buat. Kalau aku cerita mesti korang panas hati jugak. Aku tak boleh kalau bukak cerita ni aku jadi berkobar-kobar. terlalu banyak nak cerita terlalu banyak kes sakit jiwa. Kami pendam. 3 tahun woi 3 tahun. Dari umur aku 21 sampai aku 24.hahaha. dari dia nak spm sampai dia belajar sampai dia praktikal sampai dia abeh praktikal. Lamaaaaa..mesti korang kata aku dengan family aku bodoh sebab diam. Kami bukan apa,kami baik sebenarnya.hahahaha. Aku marah tapi nak gelak pun ada,wujud oo orang macam ni.

Moral of the story, korang kalau jadi tetamu toksah over la..jadi tetamu ada adab dia. ni mesti tak belajar adab.tu la time pendidikan islam,ustazah ajaq tak mau dengar. Ni mesti kes ustazah tak cun.
– Kakak Stress


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.