Header Ads

Memang sejak dari kecil kami adik-beradik tak diajar untuk hidup mewah...



Saya baru umur 20 tahun, tak kahwin lagi jadi saya mungkin tak tahu sangat pasal family planning tu semua. Tapi saya kecil hati bila ramai yang cakap kalau tak mampu tak perlu la nak beranak ramai, buat la family planning. Sebab saya terfikir kalaulah mak ayah saya berfikiran macam tu, mungkin saya atau adik-beradik saya yang lain tak lahir kat dunia ni.

Saya dilahirkan dalam keluarga yang besar. Adik-beradik saya ada 6 orang. Tapi gaji ayah saya dalam lingkungan RM1500 je. Sepupu-sepupu saya pun semuanya ada adik-beradik yang ramai. 6 orang tu kiranya standard la. Ada saya baca orang komen beranak ramai2 pastu nanti anak yang last tu abg2, kakak2 dia yang kena tanggung sbb dh x mampu nak kerja. Ayh sy mmg dh masuk lingkungan warga emas dan saya merupakan anak no 2. Adik bongsu saya tak masuk sekolah rendah pun lagi. Bila saya baca ada orang tulis macam tu, saya terfikir, salah ke kalau abg2 atau kakak2 ni bantu adik2 diaorang pulak, bantu mak ayah diaorang pulak?

Memang sejak dari kecil kami adik-beradik tak diajar untuk hidup mewah. Dapat makan kfc sebulan sekali pun dah syukur sangat. Sebab kami faham, ayah kami tak mampu. Kalau teringin nak beli barang2 yang mewah sikit, kami kumpul duit sendiri. Saya rasa, bila saya diajar hidup susah dari kecil, sekarang ni bila tengah belajar kat university, saya jadi lebih kuat, tak manja macam budak2 sekarang ni. Lagipun, sebab dah biasa susah, kami lebih faham orang yang susah sebab kami tahu apa rasanya bila tiada apa2. Kami juga belajar untuk berkongsi semua yang kami ada terutamanya makanan.

Lagipun, walaupun ayah kami gaji tak banyak tapi kami dapat kasih sayang yang cukup dari parents kami. Saya tak pernah dengar mak ayah saya gaduh depan kami adik-beradik. Kami mungkin miskin dengan harta tapi family kami mewah dengan kasih sayang. Berapa ramai hari ni keluarga yang mewah dengan harta tapi porak-peranda. Lagipun, berdasarkan pengalaman kawan2 saya yang mempunyai adik-beradik yang sedikit,bila diaorang lanjutkan pelajaran ke university, mak ayah tinggal berdua je. Tiap2 hari telefon sebab rindu, sunyi rumah takde orang.

Saya betul2 percaya yang anak adalah rezeki daripada Allah. Memang tak salah nak merancang, tapi tak perlu nak bash orang yang ada ramai anak. Siapa tahu mereka juga mungkin merancang tapi perancangan Allah jauh lebih baik. Ada hikmahnya Allah kurniakan mereka anak yang ramai. Mungkin keluarga yang hidup susah tak mampu nak hantar anak2 mereka pergi private tuition tapi itu bukanlah penghalang kejayaan anak2 mereka. Ramai orang2 yang berjaya pada hari ni asalnya adalah orang yang susah.

Tapi, tak semua yang mereka tulis tu salah. Kalau anak ramai tapi tak dididik dengan baik pun tak guna jugak. Tapi, pada pendapat saya, kebanyakan orang susah yang saya jumpa semua ada akhlak yang baik, yang hormat pada orang, yang suka bantu orang dan banyak lagi kebaikan lain. Saya tak nafikan, ada segelintir tu yang mempunyai akhlak yang buruk. Tapi buruk atau baik perangai seseorang tu tak boleh nak ditentukan dengan satu faktor je.

Ada orang walaupun lengkap semua keperluan yang mak ayah sediakan, dia tetap mencuri atas alasan mak ayah terlalu sibuk, tak de masa nak spend dgn dia. Ada orang ayah dia ustaz, mak ustazah bagi didikan terbaik tapi dia jadi penghisap dadah, jadi peragut. Masyarakat kita suka blame kat mak ayah kalau perangai sesorang tu buruk tapi pernah tak kita terfikir yang takde mak ayah yang nak anak dia ada perangai buruk. Walaupun bagi didikan yang terbaik sejak kecil, tapi bila dah besar, terpengaruh dengan kawan, tekanan hidup semua boleh menyebabkan tingkah laku seseorang tu berubah.

Akhir sekali, pada pendapat saya, daripada kita bash family2 yang ada anak ramai tu, baik kita bantu mereka. Mungkin boleh bagi education pada mereka tentang family planning atau mungkin boleh bantu mereka untuk memulakan perniagaan sendiri. Sekarang ni kalau nak start business, macam2 bantuan disediakan. Tapi mungkin mereka tak tahu apa jalan yang harus mereka ambil untuk memohon bantuan tu. Kalau tak nak bagi bantuan kepada mereka, at least janganlah bash mereka.Ada hikmahnya Allah ciptakan orang yang susah dan orang yang senang. Kalau takde orang susah, siapa yang nak bekerja sebagai nelayan dan mencari hasil laut untuk orang yang senang? Tapi, sebagai manusia yang dikurniakan Allah akal, jangan pula kita guna tu sebagai alasan untuk tak berusaha sebab Allah dah janji siapa yang berusaha dia akan berjaya.
– hamba Allah


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.