Header Ads

Pertama Kali Jadi Ibu....



First time mom. Ni sekadar perkongsian pengalaman aku dan ape yang aku rasa je. Semuanya dari persepsi aku sendiri. Kalau orang lain, lain caranya. Setiap orang lain, so terpulanglah macam mana cara sekali pun, asalkan anak membesar dengan baik, sihat dan selesa.

Sejak ada baby ni, semua tingkah laku perlu berjaga-jaga. Dari makan minum sampailah cara pemakaian. Aku ni kaki travel, kaki hiking. Sejak ada baby ni aku tak buat semua tu. Bagi aku, tak enjoy la nak travel dengan baby nangis2 ni. Orang lain pun nak meluat dengar tangisan nanti. Hiking? Lagi la tak boleh. Tak elok bawak baby masuk hutan. Nanti ada ‘benda’ ikut.

Makan minum. Lepas bersalin kena berpantang dengan baik. Makan minum kena berjaga. Tengok seisi keluarga minum air milo ais pun boleh terasa nak menangis haha. Dah habis pantang, kena berjaga juga. Nak makan makanan berangin pun takut baby kembung. Kena la simpan harapan nak makan fries atau mashed potatoes. Banyak lagi minuman makanan yang kembung spt brokoli, pisang, segala jenis teh & sbgnya.

Aku ni bukanlah gila makeup tapi zaman dulu sebelum ada baby, pakai jugaklah lipstick & blusher kat dalam rumah. Nak melawa utk suami la katakan. Sekarang ni, aku tak nak pakai semua tu, even aku tak pakai cream muka nanti kalau dukung baby, terkena muka dia, dia jilat ke, bahaya kalau kena semua toksik tu.

Baju cantik2 dah macam muzium dalam almari aku. Nak pergi wedding, nak pakai baju kurung moden pun terfikir macam mane nak susukan baby, in case dia melalak, botol susu pun taknak. So aku kenalah pakai baju yang senang nak susukan baby. Nak pakai shawl, aku takut baby kena jarum2. Memang aku tuka pakai tudung bawal.

Aku rindu nak pergi saloon, spa semuanya yang aku selalu buat time dulu. Sekarang, asyik2 fikir, kalau aku pergi, siapa nak jaga baby, kalau suami jagakan pun, kalau baby nak susu, takkan aku nak stop tengah2 sesi kot. Haaa so dah lama jugak la aku tak buat semua tu.

Nak makan dekat luar satu hal. Pastikan tempat parking dekat dengan entrance. Bukan apa, tiba2 kalau baby nangis, tak kan lah nak cuba pujuk lama2 dekat tempat makan kan. Orang lain menyampah pulak. Kena lah jugak masuk kereta. Dah masuk kereta, drive, baby tidur lena. Haha macam2.

Baby aku jenis tak boleh main sendiri. Aku kena entertain dia almost stiap masa dia bangun. Kalau dia tidur time tu la baru nak uruskan kerja rumah. Dalam pada masa yang sama, aku asyik terngiang ngiang bunyi tangisan dia. Takut dia kena gigit nyamuk ke. Risau kot.

Yang aku share ni 5% je dari ape yang ak lalui. Tapi semua ni akan jadi kenangan manis aku. Pengalaman aku jaga baby. Aku sayang sgt dia. Hopefully dia membesar dengan baik. Tak kisah la kalau rupa aku dah macam hantu kak limah pun. Nanti dia dah besar, boleh la nak bawak dia jalan sana sini kenali dunia. Aku nak cakap ibu2 bapa2 kat luar sana. Korg adalah manusia yang paling tabah dalam dunia. Moga Allah permudahkan urusan semua. Aku nak tau jugak pengalaman ibubapa kat luar sana macam mana ;)
– Kak Limah


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.