Header Ads

Helikopter Tentera Sesat Jalan Mendarat Di Lebuhraya Untuk Tanya Arah




Biasanya apabila sesat jalan ketika memandu, ramai akan memilih menggunakan sistem GPS ataupun Waze mahupun bertanya kepada orang. Namun, berbeza pula dengan kisah unik daripada juruterbang helikopter ini apabila dia dikatakan telah sesat jalan. 

Memetik laporan AFP, adegan yang melucukan itu berlaku pada 15 Februari, Rabu lalu di Kazakhstan.

Paparan visual yang dirakam oleh pemandu traler sememangnya memeranjatkan, apabila sebuah helikopter ketenteraan Mi-8 tiba-tiba mendarat di tengah-tengah lebuhraya dan menghalang laluannya. 

Kemudian kelihatan juruterbang keluar dari helikopter dan berjalan ke arah traler, ketika itu barulah pemandu traler sedar pemandu helikopter itu dalam keadaan sesat.

Dia dikatakan terpaksa mendarat di lebuhraya untuk bertanya arah ke Aktubi. Setelah paparan visual itu disebarkan, kejadian itu menimbulkan perbualan hangat di kalangan masyarakat Kazakhstan. 

Jabatan Pertahanan Kazakhstan turut memberi respons berhubung kejadian itu dengan memaklumkan ketika itu juruterbang helikopter tersebut sedang menjalani latihan "Orientasi Visual". Difahamkan juruterbang berkenaan boleh menggunakan sebarang cara untuk menentukan kedudukannya. 

Tambah Jabatan Pertahanan, latihan itu mencapai kejayaan, helikopter yang terlibat juga selamat kembali ke pangkalan.-


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.