Header Ads

'Tak Baik Tipu Duit Orang Miskin Macam Saya'




Mangsa skim cepat kaya sebenarnya bukan sahaja melibatkan kaum Melayu malah ianya juga turut memakan pelbagai lapisan masyarakat di Malaysia ini. Paling terkesan sudah semestinya mereka yang tidak mempunyai simpanan wang lebihan malah wang simpanan yang ada turut lesap bersama-sama skim cepat kaya tersebut. 

Terbaru, seorang wanita dari Butterworth telah kerugian semua wang yang disimpan untuk membayar kos dialisis anaknya kerana terpengaruh dengan janji manis akan mendapat pulangan yang lebih besar. 

Wanita itu yang hanya mahu dikenali sebagai Teoh telah melabur hampir RM2000 dalam Live Coin dengan harapan untuk mendapat lebih banyak wang untuk membayar rawatan anak lelakinya yang menghidap penyakit buah pinggang. 

Bagaimanapun, dia tidak mendapat pulangan setiap dua minggu seperti dijanjikan pada bulan lepas.

"Saya tak sangka ia 'gulung tikar' begitu pantas. Saya ingatkan saya boleh dapat pulangan untuk beberapa bulan lagi, jadi beban saya dapat diringankan sedikit.

"Saya tak salahkan kawan saya sebab dia hanya mahu meringankan beban saya. Dia tahu saya bekerja lebih kurang 16 jam sehari walaupun kaki saya lemah demi menanggung perbelanjaan perubatan anak saya,"

"RM2,000 itu adalah wang hasil titik peluh saya. Syarikat-syarikat permainan wang tak baik menipu orang miskin macam saya," katanya.

Katanya, dia juga berasa bersalah kerana mengajak rakan dan saudara mara lain menyertai skim ini, yang mengakibatkan mereka kerugian kira-kira RM10,000.

Live Coin menetapkan harga kemasukan RM390 per unit dan pelabur telah dijanjikan pulangan RM70 atau kira-kira 18 peratus setiap dua minggu bagi amaun itu. 



No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.