Header Ads

Kalimah Allah Pada Alat Mainan Berupa Pengganas IS Timbulkan Keresahan Umat Islam




Satu laporan polis telah dibuat oleh seorang guru selepas mendapati alat permainan pasang siap seumpama logo pengganas IS (Daesh) yang dibeli untuk anak bongsunya mengandungi unsur-unsur yang menyentuh sensitiviti umat Islam.

Memetik laporan Berita Harian Online, Mahnun Mat Isa, 40, berkata kalimah Allah dan Muhammad yang ditulis dalam bahasa Arab itu dilekatkan pada bendera yang dipegang karakter seorang pengganas .

Bukan itu sahaja, watak pengganas yang dilabelkan pada kotak permainan tersebut menunjukkan seorang lelaki berkopiah, dan ia secara tidak langsung merujuk kepada orang Islam yang memakainya.

"Saya kemudian melaporkan perkara itu kepada polis dan pejabat Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Negeri Perak (MAIPk) cawangan Parit Buntar pada 25 Mei lalu untuk tindakan lanjut," katanya 

Pihaknya juga berharap agar pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Jabatan Agama Islam Perak segera melakukan penyiasatan daan menarik balik semua alat permainan jenis itu dari pasaran.

Menurut Mahmun lagi, dia mendapati alat permainan kanak-kanak itu dihasilkan di China dan diedarkan di pasaran Malaysia oleh sebuah syarikat tempatan di Ipoh. 



No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.