Header Ads

5 SEBAB MENGAPA ANDA PERLU MELANCONG SEORANG DIRI SAHAJA




1. Ia memberi kuasa

Jika anda terbiasa untuk melancong dengan orang lain, atau mengikuti rancangan anda sendiri tidak buat, kuasa untuk menjadi diri sendiri adalah menakjubkan. Apabila anda berjalan bersendirian, setiap pilihan yang baik anda buat dan setiap pelan yang dibuat adalah kehendak anda sendiri, dan perasaan itu sangat hebat anda rasa.

2. Perancangan adalah lebih mudah

Suka melancong tetapi tidak suka merancang? Melancong seorang diri. Tidak ada orang lain boleh memberikan pendapat mengenai tempat tidur, kaedah perjalanan, destinasi, atau apa sahaja. Apabila anda melakukan perjalanan pada anda sendiri, hanya  anda seorang yang merancang segalanya.


3. Anda boleh pergi ke mana sahaja yang anda mahu

Mahu melihat Menara Eiffel dan bukannya Vatican? Selesai. Lebih suka sebuah villa di Greece berbanding hotel rantai di Portugal? Tiada masalah. Apabila anda seorang pelancong, anda satu-satunya yang memberi idea. Tanpa teman, anda boleh yakin anda akan mendapat peluang untuk melihat semua yang anda mahu.

4. Anda boleh melakukan perjalanan seperti yang anda mahu

Sesetengah orang benci bas. Sesetengah kereta api. Sesetengah membenci kapal terbang. Nasib baik, apabila anda berjalan bersendirian, apa yang orang lain fikirkan tentang perjalanan tidak bermakna apa-apa. Sama ada anda mahu untuk backpacker atau terbang kelas pertama, pilihan adalah milik anda dan anda seorang sahaja.


5. Ia menggalakkan kemerdekaan

Apabila anda mempunyai orang lain di sekeliling yang boleh membuat pilihan untuk anda, ia adalah mudah untuk jatuh ke dalam lubang dan biarkan mereka melakukan semua penentu. Apabila anda berjalan bersendirian, anda terpaksa berdikari dan datang membuat keputusan sendiri. Lagipun, anda satu-satunya yang bertanggungjawab!

Pernahkah anda mengembara seorang diri? Apa pengalaman anda? Jika tidak, adakah anda akan melakukannya?










No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.